Liebe NutzerInnen

Wir sind aktuell dabei dem theaterspielplan neue Funktionen zu geben. Es gibt daher Einschränkungen in der Terminansicht. Danke für euer Verständnis!

Das theaterspielplan Team.

  • hunger im schlaraffenland Theater des Augenblicks

    hunger im schlaraffenland

     
    hunger im schlaraffenland
    hunger im schlaraffenland
    Theater des Augenblicks
    Details
    konnex
    Theater des Augenblicks

    22.11.2008,

    19:00

    @ Theater des Augenblicks

    Spielort

    Theater des Augenblicks
    Edelhofgasse 10
    1180, Wien

    Weitere Termine

        November 2008
      • 20.,
      • 21.,
      • 23.,
      • 25.,
      • 26.,

konnex

konnex ist ein Künstler-Kollektiv, das Tanztheaterstücke und Crossover-Projekte für die Bühne und theaterfremde Räume entwickelt. Das Kernteam der internationalen Gruppe bilden Christophe Dumalin, Giordana Pascucci, Aurelia Staub und Alessandra Tirendi. Konzept Für die hohe künstlerische Wertschätzung von konnex sprechen zahlreiche Einladungen zu nationalen und internationalen Festivals (Berner Tanztage 2001, Int. Children Festival for Theatre, Sibenik (HR) 2002, Milktooth-Festival Zagreb (HR) 2003, Imagetanz-Festival Vienna 2003, Carinthischer Sommer 2004, szenebuntewähne TanzFestival /Vienna 2000 – 2004), schäxpirFestival Linz, TRANSIT-TanzFestival 2003/Deutschland, tanzmaxx-Festival Düsseldorf, CIFET (Cairo Int. Festival for Experimental Theatre) 2005 u.v.a.) sowie eine rege Gastspieltätigkeit im In- und Ausland. Konnex hat im Rahmen der Wiener Theaterreform eine 4-Jahres-Konzeptförderung (2005-2009) zugesprochen bekommen. Diese mehrjährige Subventionszusage ermöglicht eine längerfristige Planung, Zeit für notwendige Researchphasen, kontinuierliche Weiterentwicklung des Repertoires sowie die Kreation neuer Arbeiten mit verschiedenen Partnern. Die künstlerische Leitung des Ensembles obliegt der Choreographin und Tänzerin Aurelia Staub. Methode Am Anfang steht ein Gedanke, ein Thema, der Wunsch nach einer Kooperation oder ein Objekt. Mittels Improvisationen wird mit diesen rohen, ungeformten Ausgangsmaterialien probiert und experimentiert. Die Arbeit ist prozessorientiert, der Weg manchmal lange, mitunter wie in einem Labyrinth. Nach dieser Suche werden Teile ausgewählt, präzise bearbeitet, dramaturgisch geordnet und zu einem Ganzen choreographiert/inszeniert. Durch die prozessorientierte Arbeitsweise werden selbst Premieren immer nur als temporäres Ziel verstanden. Die Weiterbearbeitung der einzelnen Produktionen nach einer ersten Spielserie ist die Regel. Die Mittel sind die des Tanzes und des Theaters. Gäste aus anderen Disziplinen erweitern das Spektrum und sind gerne willkommen. Gearbeitet wird im Kollektiv. Konnex entwickelt seine Stücke in der Regel aus der breiten Basis der in den Prozess involvierten Kunstschaffenden. « Es gibt ein Geduldspiel, bei dem es darauf ankommt, drei Metallröhrchen von ungleichem Durchmesser, die in einer durch Glas verschlossenen Schachtel liegen, ineinander zu schieben. Das kann man methodisch probieren; da dauert es meist sehr lang. Aber es geht auch anders: man schüttelt aufs Geratewohl so lange, bis man es beisammen hat. Ist das ein Zufall? Es sieht nämlich so aus, aber ich glaube nicht dran. Denn es steckt ein Gedanke dahinter. Nämlich der, dass die Bewegung allein imstande ist, hervorzurufen, was der Überlegung nicht gelingt. » (Arnold Schönberg, Harmonielehre) Junges Publikum Wir bearbeiten Themen, die uns als Menschen und Kunstschaffende interessieren. Wir spielen für Kinder, weil wir dieses Publikum lieb gewonnen haben. Wir mögen ihre Fragen und bewundern ihr Staunen. Und das Kind sitzt da in der Vorstellung mit seiner bewundernswerten Eigenschaft des Staunens, seinen unfertigen und unvoreingenommenen Meinungen, einer Weltauffassung, an die wir uns als Erwachsene nur noch bruchstückhaft erinnern können. Einem Verständnis von Abstraktion, von dem sich manch Großer etwas abschauen könnte. Was da an Energien auf die Bühne überschwappt, ist oft um ein Vielfaches stärker als die Reaktionen in “Erwachsenenvorstellungen”. Das macht die Arbeit für Kinder so wertvoll. Und das macht die Verantwortung so groß. Konnex gibt in seinen Stücken keine Antworten, erklärt weder die Welt noch die Moral. Es wäre vermessen zu glauben, dass das Theater zu den Fragen dieser komplex gewordenen Welt klare Lösungen anbieten kann. TanzTheater kann Möglichkeiten ausloten, ungewohnte Perspektiven skizzieren, emotionelle Räume kreieren, Themen berühren und zu Diskussion und Reflexion verführen. Die Kinder sollen Fragen haben dürfen. Und diese im Anschluss an die Aufführungen mit den KünstlerInnen diskutieren. « Im Theater geht es nicht ums Verstehen. Es geht darum, ob man was erfährt oder was erlebt. Und hinterher versteht man vielleicht was. » Heiner Müller
Vollständiges Portfolio von konnex

Theater des Augenblicks

Foundation Gül Gürses, founder and director of the Theater des Augenblicks, moved from Turkey to Vienna in 1981. After studying acting at the conservatory in Istanbul, working as an actress at the State Theater, the Bakiröy People\'s Theater in Istanbul and at a theater in Ankara, she decided to come to Austria. \'I wanted to enroll in theater studies at the university and gain the possibility to create innovative and socio-political theater,\' Gül stated when speaking about why she was motivated to forge her own way in a foreign country. One of her first projects was directing the play Letters to Taranta Babu (Briefe an Taranta Babu) by Nazim Hikmet in Turkish at Vienna\'s Center for Drama in 1985. The founding of the group \'Theater des Augenblicks\' followed in 1987, in collaboration with actress and dancer Sigird Seberich. In the beginning, the artists were not bound to a fixed space; they worked as an independent theater group. In this constellation Gül Gürses produced the German premiere of the play Letters to Taranta Babu in 1988. Immediately afterwards she went on tour with that piece to South Tyrol, a bilingual region in the north of Italy. In 1989, Gül Gürses produced Guernica, a theater performance after Picasso, for which Hakan Gürses wrote the script. This extraordinary play brought Theater des Augenblicks invitations to the International Theater Festival in Istanbul and to the Music Festival in Trent, among others. International Dance Laboratory The International Dance Laboratory\'s cycle - realized in three phases between 1996 and 2000 – has become a stable network of European performing artists. Participants involved in this project were: the Nordisk Teaterskole (DK), the LOT-Theater (D), the Compagnie Irene K. (B), the Scènes Bleues Compagnie (F), Sound Art (GB), and many others. The term \'dance\' in \'International Dance Laboratory\' stands for far more than \'dance\' – it refers to movement, expression, bodily representation, and going beyond physical as well as mental limitations and identities. These are not simply dance workshops, but more an attempt to allow artistic ideas to dance. 1996 Jahre der Einsamkeit The first part of the cycle was titled (Years of Loneliness) Jahre der Einsamkeit An interdisciplinary performance project incorporating object installations, sound installations, living installations and a video showing of the work came to life. This project – one of the first art projects of its kind in Austria – was sponsored by the European Commission (under the Kaleidoscope program). This project\'s innovation once again reestablished Theater des Augenblicks\' role as an organization, which forges new paths in the theater landscape through creative concept. 1997/1998 Dans le ravin de tes yeux The second part of the \'Loneliness\' cycle was staged in 1997/98 including the performances Human Protocol and dans le ravin de tes yeux – silence . This international project was once again made possible by the support of the European Commission. The rehearsals took place in France, Germany, Belgium and Austria. Both of these exceptional pieces were created and presented to the public in Vienna, Braunschweig and London (on invitation by the Festival of Central European Culture). 1999/2000 TransChance In 1999/2000, during the third part of the \'Loneliness\' cycle, Gül Gürses ventured into new territory with TransChance I and TransChance II. Performances on gender identity were composed and shown in Vienna, Istanbul and Braunschweig. In Istanbul the Theater des Augenblicks project team collaborated with a Turkish lesbian, gay and transgender cultural organization in researching historical and contemporary gender identities. The performance TransChance in Istanbul was unique, because many Turkish amateur actors/actresses worked alongside the professional artists of the Theater des Augenblicks. Based on the rich experience the project gained from their work in Istanbul, the performers conceived the actions to follow, scheduled for March 1999, in Vienna. The performance series TransChance I built upon the video documentation of the activists in the Turkish gender studies group. Using this material the performers in Vienna invented an interactive game for the performance. The concept of TransChance II – turning talks, developed by Gül Gürses and director Jörg Weber (Germany), dealt with textual fragments written by Birger Sellin, who lived with autism. This production presented Birger Sellin\'s work for the first on stage time in Austria. A remarkable characteristic of Gül Gürses and Jörg Weber\'s directing was the concentration on processes of breaking through boundaries on many different levels. The spectators could observe simultaneous actions that took place in diverse \'isolation rooms\' (in which the performers were fully \'enclosed\'). In the turning talks performance four international artists (from Norway, Turkey and Austria) were fitted into specially constructed machines. These constrictions enabled the artists to speak from within a space of incredible loneliness, similar to what Sellin communicates to us through his writing: \'I no longer want to be an inside me\' (Sellin, 1993). TransChanceII is a collage of text monologues with a strong accentuation on physical and performative aspects. In order to capture the multi-leveled character of identities, their sense of incompleteness and constructedness, as well as their relationship to social and psychic loneliness special contributors were asked to take part in the project. Heike Keusch (Vienna) and Sevval Kilic (Istanbul) assisted in bestowing Sellin\'s texts with expressiveness from their positions as persons \'deviating\' from the norm by choosing an alternative gender identity or sexual preference. The Norwegian actress Anna Dworak, who had taken part in the International Dance Laboratory cycle from the very beginning, and Ayse Dodanli, an actress from Istanbul, also contributed to the creation of the piece. During the TransChance program, the Theater des Augenblicks hosted a symposium called \'Trans-Identity in Cross-Cultural Comparison\'. Papers, reports and analyses on the subject provided the basis for opening up a forum of discussion on identity and the current situation of transgender persons in Austria, Turkey and India.
Vollständiges Portfolio von Theater des Augenblicks